
NLWJC - KAGAN 

STAFF & OFFICE - D.C. CIRCUIT 

BOX 008 - FOLDER 010 DC 

Kagan - Forms [8] 



FOIA Number: Kagan 

FOIA 
MARK~:R 

This is not a textual record. This is used as an 
administrative marker by the William J. Clinton 

Presidential Library Staff. 

CollectionlRecord Group: Clinton Presidential Records 

Subgroup/Office of Origin: Counsels Office 

Series/Staff Member: Sarah Wilson 

Subseries: 

OAIID Number: 14688 

FolderID: 

Folder Title: 
Kagan - Fonns [8] 

Stack: Row: Section: Shelf: 

v 13 2 11 
Position: 

3 





I 

IN THE 
UNITED STATES COURT OF APPEALS 

FOR THE FIFTH CIRCUIT 

No. 90-7015 

J. ODELL ANDERS, 

Appellant/CrOSS-Appellee, 

v. 

NEWSWEEK, INC., 

Appellee/Cross-Appellant. 

On Appeal from the United States District Court 
for the Southern District of Mississippi 

western Division 

CERTIFICATE OF INTERESTED PARTIES 

The undersigned counsel of record certifies that the 

following listed parties have an interest in the outcome of this 

case. These representations are made in order that the Judges of 

this Court may evaluate possible disqualification or recusal: 

J. Odell Anders, Plaintiff 
Newsweek, Inc, Defendant 
The Washington Post Company, Defendant's 

Parent Corporation 
Tina A. Ravitz, Vice President and Chief Counsel 
of Defendant 

Williams & Connolly, Attorneys for Defendant 
Kevin T. Baine, Attorney for Defendant 
Elena Kagan, Attorney for Defendant . 
Thomas, Price, Alston, Jones & Davis, Attorneys 

for Defendant 
Alex A. Alston, Jr., Attorney for Defendant 
Terryl K. Rushing, Attorney for Defendant 
Mulhearn & Mulhearn, Attorneys for Plaintiff 
John E. Mulhearn, Jr., Attorney for plaintiff 

- i -



; , 

" "J 

"1 
; 
J 

" \ 
; 

Kevin T. Baine 
Attorney of Record for 
Appel~ee/Cross-Appellant 

- ii -



STATEMENT REGARDING ORAL ARGUMENT 

For the following reasons, Appellee, Newsweek, Inc., 

submits that the judgment of the district court should be 

affirmed without oral argument: 

1. The appeal does not present any substantial issues 

of law. The standards of New York Times Co. v. Sullivan, 376 

U.S. 254 (1964), and its progeny, as well as the principles of 

Mississippi law governing defamation actions, are firmly 

established and have been applied by this Court on numerous 

occasions. The appellant does not challenge any of the district 

court's instructions to the jury, and does not raise any 

significant legal questions. 

2. The issues in this case are largely factual, and 

every factual issue was resolved by the jury in favor of the 

defendant/appellee. The plaintiff/appellant offers no 

substantial ground for attacking any of the jury's findings. 

Appellee submits that for these reasons an affirmance 

without oral argument is entirely appropriate. Appellee is 

prepared to present oral argument, however, if the Court desires 

to hear it. 

- iii -



, 
l 

! 

TABLE OF CONTENTS 

Page 

STATEMENT OF JURISDICTION . 1 

COUNTER-STATEMENT OF ISSUES 1 

STATEMENT OF THE CASE . . . 2 

I. Course of Proceedings and Disposition in Court Below 2 

II. Statement of Facts 4 

SUMMARY OF THE ARGUMENT 

ARGUMENT 

I. 

II. 

The Evidence Permitted the Jury To Find that the 
Article Did Not Defame the plaintiff . . . . 

The Evidence Permitted the Jury to Find that the 
Article Was Not False . . . . . . . . . 

III. The Evidence Permitted the Jury To Find that Newsweek 

9 

11 

13 

20 

Did Not Publish the Article with Actual Malice . . .. 22 

IV. The Tr.ial Judge Did Not Abuse His Discretion in Exclud-
ing the Expert Testimony Offered by the Plaintiff 32 

V. The Trial Judge Did Not Abuse His Discretion in Admit­
ting Testimony as to the Effect of the Article on the 
plaintiff's Reputation. . . . . . . . . . . . . . .. 37 

VI. The Trial Judge Did Not Abuse His Discretion in Admit-
ting Testimony as to Facts Reported in the Article .. 40 

VII. The Trial Judge Did Not Err in Refusing To Submit the 
Issue of Punitive Damages to the Jury 43 

CONCLUSION 44 

- iv -



TABLE OF AUTHORITIES 

CASES 

Anders v. Newsweek, Inc., 727 F. Supp. 1065 (S.D. 
Miss. 1989) .............. . 

Bank of Oregon v. Independent News, Inc., 65 Or. 
App. 29, 670 P.2d 616 (Or. ct. App. 1983), 
aff'd, 298 Or. 434, 693 P.2d 35, cert. denied, 
474 U.S. 826 (1985) ......... . 

Blake v. Gannett Co., 529 So. 2d 595 (Miss. 1988) . 

Boeing Co. v. Shipman, 422 F .. 2d 365 (5thCir. 1969) 

Bose v. Consumers Union, 466 U.S. 485 (1984) 

Brewer v. Memphis Pub. Co., 626 F.2d 1238 (5th Cir. 
1980), cert. denied, 452 U.S. 962 (1981) ... 

Brewer v. Memphis Publishing Co., 538 F.2d 699 (5th 
Cir. 1976) ........ . .. 

Brueggemeyer v. ABC, 684 F. Supp. 452 (N.D. Tex. 
1988) . . . . . . 

Chatham v. Gulf Publishing Co., 502 So. 2d 647 
(Miss. 1987) . . . . . .. . .... 

. DiSalle v. P.G. Publishing Co., 544 A.2d 1345 (Pa. 
Super. ct. 1988), appeal denied, 521 Pa. 620, 
557 A.2d 724, cert. denied, 109 S. ct. 3216 
(1989) .•..•......•...••• 

Edwards v. National Audubon Soc'y, 556 F.2d 113 (2d 
Cir.), cert. denied, 434 U.S. 1002 (1977) 

Ferguson v. Watkins, 448 So. 2d 271 (Miss. 1984) 

Fulton v. Mississippi Publishers Corp., 498 So. 2d 
1215 (Miss. 1986) ........ . 

Garrison v. Louisiana, 379 U.S. 64 (1964) . 

Gorsalitz v. Olin Mathieson Chemical Corp., 429 
F.2d 1033 (5th Cir. 1970) .... 

Gulf Publishing Co. v. Lee, 434 So. 2d 687 (Miss. 
1983) . . . . • ..... . 

- v -

15 

34 

16, 20 

13 

10, 24 

14, 15 

38 

35 

16, 23 

44 

29 

10, 16, 20 

15 

23, 31, 35 

4 

16 



. , 

Harte-Hanks Communications, Inc. v. Connaughton, 
491 U.S. 657 (1989) ........... . 

Hodgins v. Times Herald Co., 169 Mich. App. 245, 
425 N.W.2d 522 (Mich. ct. App. 1988), appeal 
denied, 432 Mich. 895 (1989) ..... '. 

Janklow v. Newsweek, Inc., 788 F.2d 1300 (8th 
Cir.), cert. denied, 479 U.S. 883 (1986) 

Liberty Mutual Ins. Co. v. Falgoust, 386 F.2d 248 
(5th Cir. 1967) '.' ....... . 

MCCoy v. Hearst Corp., 42 Cal. 3d 835, 727 P.2d 
711, 231 Cal. Rptr. 518 (1986), cert. denied, 
481 U. S. .1041 (1987) . . . . . . . . . . . . 

Merid.ian star, Inc. v. Williams, 549 So. 2d 1332 
(Miss. 1989) ............... . 

Mitchell v. Random House, Inc., 703 F. Supp. 1250 
(S.D. Miss. 1988), aff'd, 865 F.2d 664 (5th 
Ci r. 1989) . . . . . . " .... 

Mitchell v. Random House, Inc.,. 865 F.2d at 670 

Monitor Patriot Co. v. ROy, 401 U.S. 265 (1971) 

New York Times Co. v. Connor, 365 F.2d 567 (5th 
Cir. 1966) . . . . . . .. . ..... 

24 

44 

34 

13 

44 

16 

14, 38 

16 

36 

28 

New York Times Co. v. Sullivan, 376 U.S. 254 (1964) 12, 22, 23 

Philadelphia Newspapers, Inc. v. Hepps, 475 U.S. 
767 (1986) • . • . .. •.•••.• 11, 20 

Rosanova v. Playboy Enter., 580 F.2d 859 (5th Cir. 
1978) . . . • . • . .. . .....• 28 

Salem v. United States Lines Co., 370 U.S. 31 
(1962) ........ '" .... . 34 

Smith v. Trans-World Drilling Co., 772 F.2d 157 
( 5 th C i r. 1985) •.... .... 4 

st. Amant v. Thompson, 390 U.S. 727 (1968) 23, 28, 35 

Time, Inc. v. Pape, 401 U.S. 279 (1971) .. 27 

United States v. 41 Cases, More or Less, 420 F.2d 
1126 (5th Cir. 1970) .. . ....... . 34 

- vi -



,·.t. 

q 
.. 1 

; 1 

United states v. Duncan, 919 F.2d 981 (5th Cir. 
1990) ......... . ... . 

United states v. Shaw, 701 F.2d 367 (5th Cir. 
1983), cert. denied, 465 U.S. 1067 (1984) 

woods v. Evansville Press Co., 791 F.2d 480 (7th 
Cir. 1986) . . . . . . .. . ..... . 

world Boxing Council v. Cosell, 715 F. Supp. 1259 
(S.D.N.Y. 1989) .... . ..... 

Zervas v. Faulkner, 861 F.2d 823 (5th Cir. 1988) 

28 U.S.C. § 1291 

28 U.S.C. § 1294 

Fed. R. Evid. 403 

STATUTES 

MISCELLANEOUS 

Restatement (Second) of Torts § 614 (1977) 

Franklin, Suing Media for Libel, 1981 Am. B. Found. 
Res. J. 795, 802-03 .... " ..... 

- vii -

41 

13, 41 

27 

36 

4 

1 

1 

36 

14 

45 



-. 

'I , , 
- . 

IN THE 
UNITED STATES COURT OF APPEALS 

FOR THE FIFTH CIRCUIT 

No. 90-7015 

J. ODELL ANDERS, 

Appellant/CrOSS-Appellee, 

v. 

NEWSWEEK, INC., 

Appellee/Cross-Appellant. 

On Appeal from the United states District Court 
for the Southern Distr ict of Mississippi 

western Divis ion 

BRIEF FOR APPELLEE/CROSS-APPELLANT 

STATEMENT OF JURISDICTION 

This Court has jurisdiction over this appeal by virtue 

of 28 U. S . C. § 1291 and 28 U. S . C. § 1294. 

COUNTER-STATEMENT OF ISSUES 

Did the evidence permit the jury to find that the, 

challenged article did not defame the plaintiff? 

2. Did the evidence permit the jury to find that the 

challenged article was not materially false? 

3. Did the ev idence pe rmi t the jury to find that the 

challenged article was not published with actual malice? 

4. Should the trial court have granted the defen-

dant's motion for a directed verdict? 



Natchez Democrat had published a series of defamatory articles in 

May and June of 1987, and that Newsweek had published similarly 

defamatory statements about the plaintiff in the August 10, 1987 

issue of Newsweek magazine. 

Newsweek removed the case to the western Division of 

the United states District Court for the Southern District of 

Mississippi. The District Court severed and remanded to Chancery 

Court the claims against the other three defendants. 

The case against Newsweek was tried before the Hon. 

William H. Barbour, Jr., United states D~strict Judge, and a jury 

in September 1990. Newsweek moved for a directed verdict at the 

close of the plaintiff's case and at the close of the evidence. 

See Appellee/Cross-Appellant's Record Excerpts ("R.E.") 70-73, 

75-79 . .1l The plaintiff also moved for a directed verdict at the 

close of the defendant's case. See R.E. 16-18. The District 

Court denied these motions and submitted the case to the jury. 

See R.E. 19, 74, 80. 

After a seven-day trial, the jury returned a verdict in 

favor of Newsweek, finding by a set of special interrogatories 

.. , that the plaintiff had proved none of the elements of a defama­

tion ~ction. See R.E. 13-14. In accord with the jury verdict, 

the District Court entered final judgment dismissing plaintiff's 

, I 
.1l 

. : 

. ~ 

Appellee/Cross-Appellant's Record Excerpts are numbered 
consecutively starting from R.E. 67. Thus, citations to 
R.E. 1 through R.E. 66 refer to materials in Appellant's 
Record Excerpts, whereas citations to R.E. 67 and higher 
refer to materials in Appellee/Cross-Appellant's Record 
Excerpts . 

- 3 -



complaint on october 1, 1990. See R.E.·12. plaintiff subse-

quently filed a motion for new trial, which the District Court 

denied on October 31, 1990. See R.E. 15. Plaintiff did not file 

a motion for judgment notwithstanding the verdict and therefore 

may not obtain an entry of judgment on this appeal . .JJ 

Plaintiff timely filed a notice of appeal from the 

final judgment and the order denying a new trial. See R.E. 10. 

Newsweek then timely filed a notice of cross-appeal from the 

denials of its motions for a directed verdict. See R.E. 67-69. 

II. statement of Facts 

Defendant publishes Newsweek magazine, a weekly 

national newsmagazine. The August 10, 1987 issue of Newsweek 

magazine contained an article entitled "stinging the Good Ole 

Boys: The Feds crack down on Mississippi corruption." See R.E. 

27. 

The article had two main parts. The first part, to 

which the headline referred, concerned a federal investigation of 

county supervisors in Mississippi, which had led to the indict-

ment of numerous supervisors on bribery and other charges. This 

aspect of the article, comprising the first long column, dis-

Under well-settled law, a party's failure to move for 
judgment notwithstanding the verdict, although not preclud­
ing review of the denial of the party's earlier motion for a 
directed verdict, prevents the appellate court from entering 
judgment for the party. The only relief the appellate court 
may order is a new trial. See Zervas v. Faulkner, 861 F.2d 
823,832 n.9 (5th eir. 1988); Smith iI. Trans-world Drilling 
Co., 772 F.2d 157, 162 n.8 (5th Cic 1985); Gorsalitz v. 
Olin Mathieson Chemical Corp., 429 F.2d 1033, 1038 (5th Cir. 
1970) . 

- 4 -



..... 

cussed an FBI sting operation called Operation Pretense and the 

corrupt practices among county supervisors that the sting opera­

tion had uncovered. See id. 

The second part of the article attempted to provide a 

broader context, showing that the federal investigation was but 

one component of a more general effort to reform local government 

in Mississippi. The transition sentence read: "Reformers say 

the federal probe is only the beginning of an overdue statewide 

cleanup." Id. The article then referred to one local practice 

which long had been the target of reformers--the system under 

which some local officials are authorized to take as their own 

(and, with certain limited restrictions, keep or use as they 

please) county fees.~ The article stated: "Mississippi's 

antiquated system gives local officials a free hand to spend the 

taxpayers' money, and some local barons have paid themselves 

handsomely." Id. In the next sentence, the article referred to 

Anders as an example of an individual who had profited from this 

antiquated system: "In Adams County, for example', Chancery Clerk 

Odell Anders reported a 1986 income of $63,000 for himself, 

$21,000 for his wife, $24,000 for his daughter away at law school 

In describing this system at trial, Anders explained that 
monies paid by local citizens for various governmental ser­
vices, as well as certain funds from the county itself, 
"go[] into [the local official's] bank account, his personal 
bank account. And then he pays his labor out of that, his 
expenses, his insurance, and everything out of the money 
that's his." Trial Transcript ("Tr.") 329. Vern Smith, the 
reporter of the Newsweek article, provided a similar de­
scription of the fee system and noted reformers' objections 
to the system. See Tr. 20, 257, 262. 

- 5 -



and $10,000 for another daughter listed as a part-time 

employee--all from county fees." Id. This part of the article 

concluded with Anders' defense of these payments to himself and 

family members: "'It's my money,' Anders declared indignantly 

when the local newspaper revealed the eye-catching totals." 

Id.~ 

The article in its final form was the product of News-

week magazine's usual reporting, writing, and editing practices. 

See Trial Transcript ("Tr.") 674, 678. Vern Smith, the Atlanta 

Bureau Chief for Newsweek magazine, initially drafted and sent to 

the magazine's main offices a story suggestion. See Tr. 15-16 . 

. - That suggestion, like the subsequent article, had two 

· . 
I 

1 

~ · · 
1 

elements--the first, a discussion of the criminal investigation 

of county supervisors, and the second, a description of the fee 

system and its consequences, as illustrated by Anders' use of 

county fees. ~ See R.E. 81. Smith had obtained the information 

~ perhaps understandably, in light of the proven truth of 
every statement in the article referring to Anders, which 
will be discussed below, the Statement of Facts in Anders' 
brief quotes quite selectively from the article. The brief 
says only that "[t]he article cited Mr. Anders as an example 
of 'local barons [who] have paid themselves handsomely' with 
'taxpayers'money.'" Brief of Appellant at 4; see id. at 9. 
If the article said only that much, it still would be true, 
but Anders' description hardly does justice to the actual 
language of the article, let alone to the context of that 
language. 

The story suggestion anticipated almost exactly the final 
article's discussion of the fee system and of Anders' 
conduct. It first described the fee system, then used as an 
example of the system's operation the income reported by 
Anders and members of his family, and finally stated Anders' 
defense of these payments. See R.E. 81; Tr. 217-18. The 
facts thus belie the repeated assertions in Anders' brief, 

- 6 -



about Anders from a series of seven or eight artJcles appearing 

in the Natchez Democrat over a period of approximately two 

months. See Tr. 244, 260. Those articles had detailed the 

operation of Anders' office, published a summary of the income 

statement Anders was required to file with the Secretary of 

State's office, and reported Anders' confirmation and defense of 

the facts revealed in that statement. See Tr. 244-47. 

After receiving authorization to proceed with the 

story, Smith traveled to Mississippi to do further investigation. 

See Tr. 240. Smith's research focused on the aspect of the story 

dealing with the federal criminal investigation of county super-

visors, about which new facts were emerging daily. See Tr. 242, 

248. Smith also spoke to two government officials about 

Mississippi's fee system and its consequences. See Tr. 243. 

Smith did not make an attempt to speak with Anders, because he 

had seen the Democrat series and its summary of Anders' income 

statement and knew, from Anders' statements in the Democrat, that 

the facts concerning his income and payments to family members 

were undisputed. See Tr. 244-47, 250-51. After completing his 

research, Smith drafted a preliminary version of the story and 

sent it to Newsweek's main offices. See Tr. 251. 

In accord with the magazine'S standard practice, the 

material Smith transmitted was given to a writer, Colleen O'Con-

see Brief of Appellant at 17, 19, 22, that the final article 
was the result of a "preconceived story line" dictated by 
editors remote from the initial investigation and reporting. 
The "story line" was conceived by the reporter himself after 
he had the facts about Anders. 

- 7 -



nor. She "wrote [the story) to space"-that is, prepared a draft 

designed to fit a stipulated number of columns. See Tr. 251, 

673-74. The story then went through numerous editorial and fact-

checking stages. See Tr. 251, 673-74. Early versions of the 

article excluded all material about the fee system and Anders; at 

a later stage, Evan Thomas, then serving as the senior Nation 

editor, reinserted this material. See Tr. 674, 695-96.~ Near 

the end of the process, the story was read to Bill Minor, one of 

the most knowledgeable journalists in the area of Mississippi 

government and politics. Minor, who worked as a stringer for 

Newsweek magazine, confirmed the story's accuracy. See Tr. 135, 

252, 273. Subsequently, Smith reread and approved the story. 

See Tr. 251-52, 701. According to undisputed trial testimony, no 

member of Newsweek's staff-including Smith, o'Connor, and 

Thomas-ever doubted the truth of any statement in the article. 

See Tr. 253-56, 676-77, 702-03. 

The issue of Newsweek magazine in which the article 

appeared first was delivered to newsstands in Adams County during 

the week of August 10, 1987, about a week after a Democratic 

party primary in which Anders was a candidate. See Tr. 647-

~ Anders' brief twice refers to an internal memorandum dis­
cussing an early version of the story, which contained the 
word "gonifs" (a Yiddish word meaning "thieves"). See Brief 
of Appellant at J.9, 25. What the brief does not say is that 
the version of the story that was the subject of this 
memorandum-like all the early versions of the 
story-focused exclusively on the investigation of county 
supervisors, and made no mention of Anders or the fee 
system. See Tr. 117, 228-29. The word "gonifs" therefore 
could not have ~eferred to Anders, but only to the county 
supervisors. 

- 8 -



. , 

48.~ The earliest date on which subscribers in Natchez could 

have received the issue was August 4, the day of the election. 

See Tr. 690-91.~ In any event, publication of the article was 

in no way designed to coincide with the date of the election. 

The article originally was slated to appear earlier in the summer 

and was pushed back for routine reasons having nothing to do with 

the content of the article. See Tr. 38-41. 

Anders never complained to Newsweek about the article 

and never sought a clarification, correction, or retraction. See 

Tr. 677, 702. He instead filed this lawsuit for defamation. 

SUMMARY OF THE ARGUMENT 

To prevail on this appeal, Anders must convince this 

Court to discard a jury verdict based on special findings that 

Anders failed to prove any of the essential elements of a defama-

tion action. The jury, in reaching its verdict, determined that 

the challenged article did not contain a defamatory or a false 

statement clearly directed at the plaintiff, and that the defen­

dant did not publish the article with actual malice. Anders has 

offered this Court no reason to doubt any--Iet alone all--of 

these determinations. Anders himself does not challenge the 

Anders' brief makes repeated--and self-contradictory--mis­
representations about the date on which the August 10, 1987 
issue of Newsweek magazine first appeared on Adams County 
newsstands. See Brief of Appellant at 4, 18. 

The issue was delivered to newsstands in Jackson, Mississip­
pi on August 3, 1987. See Tr. 654-55. A person thus could 
have bought a copy of the issue in Jackson on August 3 and 
taken it to Natchez. 

- 9 -



court's instructions to the jury; all of the jury's findings were 

supported by the evidence; and none was tainted by evidentiary 

error. Indeed, the only error below was the district court's 

failure to dismiss the plaintiff's claim before the jury could 

reject it; given the evidence, the trial court should have 

granted Newsweek's motion for a directed verdict. 

The article, a~ the jury found, did not defame the 

plaintiff. Most of the article did not concern the plaintiff at 

all, and the part that did was non-defamatory under Mississippi 

law-the "words themselves," without regard to "innuendo, specu­

lation or conjecture," did not convey a "clear and unmistakable" 

defamatory meaning. Ferguson v. Watkins, 448 So.2d 271, 275 

(Miss. 1984). contrary to the plaintiff's contentions, the 

article did not claim that he had been arrested or indicted; it 

did not charge him with illegal conduct; it did not accuse him of 

corruption. 

The statements in the article concerning the plainti ff 

also were accurate in all material respects. The article essen­

tially asserted that the plaintiff had used monies generated by 

.. Mississippi's fee system to pay himself and members of his family 

a handsome income. That allegation was true, as the trial 

testimony-including plaintiff's own testimony-showed. 

Moreover, Newsweek did not publish the article with 

actual malice-that is, with knowledge that the article was false 

or with serious doubts as to its truth. Bose v. Consumers Union, 

466 U.S. 485, 511 n.30 (1984). The reporter, the writer, and the 

- 10 -



, 

editor of the article all testified at trial that they never 

doubted the truth of the statements made about the plaintiff. 

And, contrary to the plaintiff's extravagant claims, the trial 

record contains no evidence at all to the contrary. 

The evidentiary rulings contested by the plaintiff were 

appropriate and well within the trial court's broad scope of 

discretion. Plaintiff's purported expert did not possess the 

requisite qualifications to offer expert testimony; in any event, 

his proposed testimony on journalistic standards was irrelevant 

to the issue of actual malice, would have confused the issues at 

trial, and would have misled the jury. The admission of 

Newsweek's testimony concerning the effect of the challenged 

article on the plaintiff's reputation was proper; how else is a 

libel defendant to challenge a plaintiff's allegation of reputa-

tional harm? And the testimony of the four particular witnesses 

challenged by the plaintiff concerned a subject that the plain­

tiff himself had raised and that related directly to Newsweek's 

defense of truth. 

The plaintiff has offered no good reason to disturb the 

jury's verdict. This Court should deny his appeal and affirm the 

judgment summarily. 

ARGUMENT 

As a public official, the plaintiff was required to 

show at trial that the Newsweek magazine article contained 

defamatory statements about him that were false and that were 

published with actual malice. See Philadelphia Newspapers, Inc. 

- 11 -



v. Hepps, 475 U.S. 767, 777-78 (1986); New York Times Co. v. 

Sullivan, 376 U.S. 254, 279-80 (1964). The jury in this case 

found against the plaintiff on each of these issues.~ The 

plaintiff thus bears an extraordinary burden on appeal. He must 

show that each of the jury's findings in this case was without 

any support in the record--that, contrary to the jury's express 

determinations, the article at issue contained statements about 

him that were false, that were defamatory, and thai were pub­

lished with actual malice. Newsweek is unaware of a single 

defamation case in which an appellate court has found that a 

losing plaintiff satisfied this burden. 

Certainly, this plaintiff has not come close to meeting 

his burden on appeal. Declining to object to any of the trial 

court's instructions, plaintiff pins his hopes on rehashing (and 

mischaracterizing) the evidence presented at trial and on high-

lighting a few relatively insignificant evidentiary rulings. 

This Court, however, must view the evidence "in the light and 

with all reasonable inferences most favorable to" Newsweek; "it 

The special interrogatories submitted to the jury consisted 
of four questions on liability: (1) whether the article 
contained a defamatory statement about Anders; (2) whether 
any such statement was false; (3) whether any false and 
defamato~y statement was "clearly directed" at Anders; and 
(4) whether any such. statement was published with actual 
malice.. In discussing this case and the verdict below, this 
brief will discuss seriatim whether any statements in the 
article defamed Anders, whether the statements about Anders 
were true, and whether Newsweek published these statements 
with actual malice. The question whether any false and 
defamatory statements were "clearly directed" at Anders, 
which was separately submitted to the jury, will here be 
addressed within the portions of the brief dealing with 
defamation and falsity. 

- 12 -



- : 
, 

• 
, 1 

• 1 
" 

is the function of the jury as the traditional finder of the 

facts, and not the Court, to weigh conflicting evidence and 

inferences, and determine the credibility of witnesses." Boeing 

Co. v. Shipman, 422 F.2d 365, 374-75 (5th Cir. 1969); see Liberty 

Mutual Ins. Co. v. Falgoust, 386 F.2d 248, 253 (5th Cir. 1967) 

("-[wJhere a jury has tried a matter upon correct instructions, 

the only inquiry is whether such conclusion could, with reason, 

be reached on the evidence."). Moreover, this Court may reverse 

evidentiary rulings only upon a "clear showing of prejudicial 

abuse of discretion." United States v. Shaw, 701 F.2d 367, 386 

(5th Cir. 1983), cert. denied, 465 U.S. 1067 (1984). 

Viewed in light of these standards, Anders' arguments 

for disturbing the jury's verdict must fail. Indeed, the only 

serious question presented by the record at trial was whether, as 

asserted in Newsweek's cross-appeal, the court should have 

granted Newsweek's motion for a directed verdict and refused to 

submit the case to the jury in the first place. 

I. The Evidence Permitted the Jury To Find that the Article Did 
Not Defame the Plaintiff 

The jury found specifically that the plaintiff failed 

to prove "by a preponderance of the evidence that the Newsweek 

article contained a defamatory statement or statements about 

him." ,R.E. 13. Anders now argues that the jury was wrong, and 

that the trial judge never should have submitted the issue to the 

jury--in other words, that the trial court should have found as a 

matter of law that the Newsweek article was defamatory. That 

- 13 -



argument rests on two misstatements-one of law, the other of 

fact. 

First, plaintiff contends that the court, rather than 

the jury, should determine whether a publication is defamatory. 

See Brief of Appellant at 7, 12. That statement of law is 

incorrect. It is well-settled that the court's role is to decide 

not whether a publication is defamatory, but whether a reasonable 

jury could find it so. Second, plaintiff asserts that the 

Newsweek magazine article accused him of criminal activity and 

corruption-or, more specifically, of "tak[ing] money that 

belongs to someone else." Brief of Appellant at 11; see id. at 

9-10. That too is false. Nowhere does the article charge Anders 

with such misconduct. Thus, the jury's determination that the 

article did not defame Anders was wholly reasonable. Indeed, the 

absence of def"amation in this case is so clear that the court 

should not have submitted the case to the jury. 

Numerous cases have delineated the role of judge and 

jury in determining whether a statement is defamatory-and they 

have adopted a rule contrary to the one put forth by Anders. In 

a'defamation case, "the court must decide whether the language is 

capable of the defamatory meaning asserted by the plaintiff; if 

so, the jury decides whether readers understood the article to 

mean that." Brewer v. Memphis Pub. Co., 626 F.2d 1238, 1245 (5th 

Cir. 1980) (emphasis added), cert. denied, 452 U.S. 962 (1981); 

see Mitchell v. Random House, Inc., 703 F. Supp. 1250, 1257 (S.D. 

Miss. 1988), aff'd, 865 F.2d 664 (5th Cir. 1989); Restatement 

- 14 -



. , 

1 , 

, , 

r , 

(Second) of Torts § 614 (1977).~ In other words, the court 

decides, given the language of the publication, whether a reason­

able jury could find that the publication in fact defamed the 

plaintiff. If a reasonable jury could not make this finding, 

because the language of the publication is not susceptible to a 

defamatory meaning, the case is ended, see Fulton v. Mississippi 

Publishers Corp., 498 So.2d 1215, 1216 (Miss. 1986); if a reason­

able jury could make this finding, the question whether defama­

tion in fact occurred goes to the jury, see Brewer v. Memphis 

Pub. Co., 626 F.2d at 1245. Thus, Anders is simply incorrect in 

claiming that the trial court alone could have found that the 

article in Newsweek magazine defamed him.~ Such a finding could 

J..O} 

~ 

The language in Fulton v. Mississippi publ.ishers Corp., 498 
So. 2d 1215, 1216 (Miss. 1986), which Anders quotes, is not 
to the contrary. As Anders notes, Fulton cites Brewer and 
the Restatement to support its statement of the law, and 
those authorities make clear that the court is to decide 
only whether the language is capable of a defamatory mean­
ing. In Fulton, the court held as a matter of law that the 
challenged publication was not defamatory. The language 
used in that case was intended to indicate only that when a 
statement clearly is not defamatory, the court need not send 
the case to the jury. 

Anders is also incorrect in claiming that the trial court 
decided this point in his favor when ruling on Newsweek's 
motion for summary judgment. See Brief of Appellant at 12-
13. The trial court correctly stated that the question for 
the court was: "could a reasonable jury properly instructed 
under a clear and convincing evidentiary standard find that 
the language in question was (1) clearly directed toward the 
plaintiff and (2) clearly and unmistakably defamatory from 
the words themselves, without the jury having to rely upon 
innuendo, speculation, or conjecture?" Anders v. Newsweek, 
Lnc., 727 F. SUpp. 1065, 1067 (S.D. Miss. 1989). The court 
found that a reasonable jury could make these findings and 
therefore ruled against Newsweek. The court did not hold, 
as plaintiff insinuates, that a reasonable jury would be 
required to make these findings. 

- 15 -



only have been made by the jury. In this case, the jury found to 

the contrary, and its finding is fully supported by the law and 

the evidence. 

In Mississippi, a jury may find that a publication 

defamed a plaintiff only if several exacting requirements are 

satisfied. First, "the words employed must have clearly been 

directed toward the plaintiff." Ferguson v. Watkins, 448 So.2d 

271,275 (Miss. 1984); see Blake v. Gannett Co., 529 So.2d 595, 

6'03 (Miss. 1988). Second, "the defamation must be clear and 

unmistakable from the words themselves and not be the product of 

innuendo, speculation or conjecture." Ferguson v. watkins, 448 

So.2d at 275; see Mitchell v. Random House, Inc., 865 F.2d at 

670; Chatham v. Gulf Publishing Co., 502 So.2d 647,650 (Miss. 

1987). A defamatory meaning cannot be found by "read[ing] 

between the lines"; in other words, there is no such thing as 

libel by implication or omission. Gulf Publishing Co. v. Lee, 

434 So.2d·687, 693 (Miss. 1983). Finally, for a statement to be 

defamatory, it "must be susceptible of only one meaning and that 

meaning must be an opprobrious one." Meridian star, Inc. v. 

Williams, 549 So.2d 1332, 1334 (Miss. 1989). If a statement may 

be read in two ways, one of which is false and defamatory and the 

other of which is not, then the plaintiff cannot prevail.~ 

The trial court's instructions to the jury accurately stated 
these principles of Mississippi law. See Tr. 748-49. 
Anders did not object--because he could not object--to the 
court's instructions. 

- 16 -



Anders suggests that these principles mandate a conclu­

sion that the Newsweek magazine article defamed him. He quotes 

unobjectionable (but for him, unhelpful) language that "a publi-

cation must be considered as a whole, and its meaning must be 

ascertained from the language used, as commonly understood." 

Brief of Appellant at 8-9 (quoting whitten v. Commercial Dispatch 

Publishing Co., 487 So.2d 843, 845 (Miss. 1986)). He then 

asserts that the language in the Newsweek magazine article 

falsely defamed him because it "clear[ ly] and unmistakabl [y]" 

charged him with corrupt and criminal conduct. rd. at 11 (quot-

ing Ferguson v. Watkins, 448 So.2d at 275). But as the jury 

found, and as an examination of the article reveals, the article 

accuses Anders of no such conduct. The evidence barred, rather 

than mandated, a finding that the article defamed him. 

The article, as Anders notes, discusses corruption. It 

refers, as he says, to "kickbacks," "scandals," and "payoffs." 

The headline, as he contends, alludes to a sting operation. But 

what Anders does not say is what is most important: none of this 

discussion of illegal conduct makes reference to, concerns, or 

pertains to him. 

The article, as noted earlier and as testified to by 

Newsweek's witnesses, had two essential elements. See Tr. 217-

19, 695-96. The first part of the article, to which the headline 

referred,~ concerned the sting operation directed against 

Evan Thomas testified at trial that he wrote the headline, 
adapting it from the title of Vern Smith's story suggestion. 
See Tr. 696. Thomas said that the headline "refer[red] to 

- 17 -



Mississippi's county supervisors and the corrupt practices that 

the sting revealed. See id. All but one of the references in 

Anders' brief come from this initial section of the article. But 

this part of the article--the part about corruption, illegality, 

and scandal--never mentions or refers to Anders in any way. See 

R.E. 27. It speaks only of county supervisors and, in particu­

lar, of one county supervisor named Junie Mixon. See id.~ 

The second part of the article, in which Anders is 

mentioned, concerns Mississippi's fee system. See Tr. 217-19, 

695-96 . ..w It states that this "antiquated system gives local 

the FBI, the federal probe into corruption, into the super­
visors," and was not meant to refer to Anders in any way. 
He explained: 

[T]he purpose of a headline is to draw the 
reader into the story and to give them a 
sense of what's newsy or newsworthy. In this 
case it's about -- the headline tells you 
about a federal probe, which was the newsy 
part of the story. 

A headline is supposed to tell a reader to 
look at the story and give them a sense of 
what is newsworthy or the top of the news so 
to speak. .. [Y] ou can't say everything 
in the headline, or otherwise the headline 
would be as long as the story . 

Tr. 696-97; see Tr. 216-17. 

The jury recognized that the article's references to corrup­
tion, scandal, and illegality pertained to the county super­
visors, not to Anders: it found specifically that there was 
no false and defamatory statement clearly directed at the 
plaintiff. See R.E. 13. 

Evan Thomas testified that the transition into this part of 
the article was the sentence reading: "Reformers say the 
federal probe is only the beginning of an overdue statewide 
cleanup." See Tr. 700. The discussion of the fee system 
itself commenced with the next sentence. See Tr. 218, 700. 

- 18 -



officials a free hand to spend the taxpayers' money, and some 

local barons have paid themselves handsomely." R.E. 27. The 

article then cites Anders as an example, saying that he "reported 

a 1986 income of $63,000 for himself, $21,000 for his wife, 

$24,000 for his daughter away at law school and $10,000 for 

another daughter listed as a part-time employee--all from county 

fees." Id. And the article reported Anders' defense of these 

payments: "It's my money." Id. 

It was Newsweek's contention at trial that this discus-

sion did not charge Anders with corrupt or criminal 

conduct--that, to the contrary, the discussion made clear that 

the "antiquated system" gave Anders "a free hand" to do what he 

had done. The jury agreed, as evidenced by its special verdict 

finding that the article contained nothing defamatory about the 

plaintiff. R.E. 13.~ To have found otherwise under Mississippi 

law, the jury would have had to find that the "words themselves," 

without resort to "innuendo, speculation, or conjecture," "clear-

In an attempt to show that the statements actually referring 
'0 him charged him with criminal conduct, Anders testified 
at trial that the phrase "taxpayers' money" meant money that 
taxpayers owned at the time, rather than money that initial­
ly came from taxpayers. See Tr. 423-24. Thus, Anders said, 
the article accused him of converting money currently in the 
hands of taxpayers. See id. The reporter and editor 
responsible for the article, by contrast, testified that 
"taxpayers' money" meant money that originally derived from 
taxpayers. See Tr. 219, 697-701. plaintiff's counsel 
questioned them closely about the proper "use of an apostro­
phe in writing," Tr. 205, but the jury wisely concluded that 
this was not the proper stuff of libel suits. plaintiff now 
appears to agree, for he does not make this argument on 
appeal. But he never pr.ovides an alternative explanation of 
how the statements in the article referring to him can 
reasonably be read to accuse him of criminal misconduct. 

- 19 -



. , 

[ly] and "unmistakabl[y]" meant that Anders had committed a 

crime. ~erguson v. Watkins, 448 So.2d at 275. Understandably, 

the jury was unable to make such a finding. 

II. The Evidence Permitted the Jury to Find that the Article Was 
Not False 

In addition to proving that the article's words them-

selves conveyed a clear and unmistakable defamatory meaning, the 

plaintiff must prove that the words were false. Philadelphia 

Newspapers, Inc. v. Hepps, 475 U.S. 767, 778 (1986). Truthful 

statements cannot be the basis for a libel claim. And the words 

used need not be literally true in every detail; substantial 

-1 truth is all that is required. See Blake v. Gannett Co., 529 

--j 

So.2d 595,603 (Miss. 1988). 

what is perhaps most noteworthy about Anders' argument 

on appeal--and what was remarkable about his case at trial--is 

how little he disputes in the statements that refer to him. 

Anders does not claim he was misquoted; indeed, he repeated the 

phrase "it's my money" numerous times at trial. Tr. 380,404, 

419. He does not claim that the income figures were overstated; 

.. j he admitted at trial that he used the monies generated by the fee 

system to pay himself, his wife. and his daughters these amounts 

(in fact, slightly more than these amounts). See Tr. 397. And 

he does not contest the implication that the payments he made to 

family members were out of proportion to the services they 

- 20 -



rendered in his office.~ what, then, does Anders think was 

wrong? 

The only objection Anders' brief offers to the state­

ments about him is that "he was included . . . as an example of a 

'local baron' who 'paid [himself] handsomely' with 'the taxpay-

ers' money' and 'county fees. '" Brief of Appellant at 9. But as 

trial testimony showed, even this version of the statements in 

the article about Anders accords well with the facts. The income 

Anders paid himself (and his family) derived entirely from fees 

collected directly from taxpayers or fees paid from the county 

coffers. See Tr. 321-29, 423-24. And that income was surely 

"handsome." AS Anders himself stated at trial, "[W]hat's left 

from your fee system is a good sum of money, yes, sir." Tr. 422. 

In fact, Anders and his family received a total of $144,535.71 in 

1986--more than the Governor, Lieutenant Governor and Secretary 

of state combined--and only Anders and his wife even claimed to 

work full time. See Tr. 402. 

In short, the only argument Anders makes as to falsity 

is that the article falsely accused him of criminal conduct. But 

Considerable testimony at trial focused on the amount of 
work Anders' daughters performed in the Chancery Clerk's 
office in consideration for the income he paid them. See 
infra at 41-42 & n.32. Anders himself admitted that he 
overpaid his daughters, testifying that "I paid them for 
their love" and that "if I committed a--am guilty of some­
thing, it's for loving them too much." Tr. 343, 407; see Tr. 
374. At trial, however, Anders insisted that his daughters 
performed substantial work in his office. thus implying that 
the article's implication was. if not false. at least 
exaggerated. See infra at 41-42 & n.32. The jury must have 
disagreed. and Anders ,does not take this tack on appeal. 

- 21 -



Newsweek already has shown that the jury's refusal to read the 

article in this manner was reasonable and proper. The statements 

made about Anders in the article (rather than Anders' contorted 

interpretation of them) were true in all material respects. For 

this reason, they cannot form the basis of a libel suit. 

III. The Evidence Permitted the Jury To Find that Newsweek Did 
Not Publish the Article with Actual Malice 

Anders cla~ms that the trial court should have ruled as 

a matter of law not only that the Newsweek magazine article was 

false and defamatory, but also that Newsweek published it with 

actual malice. Once again, this argument confuses the respective 

roles of judge and jury in defamation cases. Moreover, the 

argument rests on a misapprehension of the actual malice standard 

and numerous misrepresentations about the evidence in this case. 

Anders was not entitled to a legal ruling that Newsweek acted 

with actual malice. Indeed, given the evidence at trial and the 

stringent requirements of the actual malice standard, Newsweek 

was the party entitled to a legal ruling--a ruling that the 

evidence of actual malice offered by Anders was insufficient even 

to send his defamation claim to the jury. 

The actual malice standard requires a plaintiff to 

prove by clear and convincing evidence that the defendant pub-

lished the challenged statements with knowledge that they were 

false or with reckless disregard of whether they were true or 

false. See New York Times Co. v. Sullivan, 376 U.S. 254, 279-

80,285-86 (1964). A defendant may be held to have published a 

- 22 -



.. ;. 

.. ~ 

. , 

statement with "reckless disregard" of truth or falsity only if 

he "in fact entertained serious doubts as to the truth of his 

publication." st. Amant v. Thompson, 390 U.S. 727, 731 (1968). 

As the Supreme Court has. stated, "reckless conduct is not mea­

sured by whether a reasonably prudent person would have pub­

lished, or would have investigated before publishing." Id. 

Thus, the Court held in Sullivan that the newspaper had not acted 

with actual malice in publishing an advertisement even though the 

newspaper's employees had failed to check the accuracy of the 

copy against news stories in the paper's own files. See 376 U.S. 

at 287-88. Similarly, the Court held in st. Amant that the 

defendant had not acted with actual malice in quoting another 

person's defamatory statements even though (1) he had no personal 

knowledge of the truth of those statements, (2) he had no knowl­

edge of the original speaker's reputation, and (3) he had not 

attempted in any way to verify the information. See 390 U.S. at 

730. As these cases make clear, actual malice is worlds removed 

from negligence or sloppy journalistic practice.~ To·establish 

actual malice, the plaintiff must show that the publisher acted 

with knowledge of falsity or with a "high degree of awareness of 

... probable falsity." Garrison v. Louisiana, 379 U.S. 64, 74 

(1964) (emphasis added). 

Anders' brief quotes at length language in Chatham v. Gulf 
Publishing Co., 502 So.2d 647, 650-51 (Miss. 1987), concecn­
ing the responsibilities of reporters. See Brief of Appel­
lant at 23. But the Chatham decision did not involve 
appJ.ication of the actual malice standard and therefore is 
irrelevant to this appeal. 

- 23 -



Except in the rare case in which a defendant's aware-

ness of falsity or probable falsity is undisputed, a court would 

act inappropriately were it to rule that a defendant acted with 

actual malice as a matter of law. The question whether the 

evidence in the record is sufficient to support a finding of 

actual malice under theclear-and-convincing standard properly is 

decided by the trial court. See Harte-Hanks Communications, Inc. 

v. Connaughton, 491 U.S. 657, 685 (1989); Bose v. Consumers 

Union, 466 U.S. 485, 510-11 (1984). But if this threshold 

question is answered affirmatively, the decision whether the 

evidence in fact shows actual malice properly is made by the 

jury, with independent appellate review serving to ensure that 

any jury verdict against the defendant is permissible under the 

First Amendment. See Harte-Hanks Communications, Inc. v. Con­

naughton, 491 U.S. at 686-89.~ Thus, once again, the serious 

question is not whether the trial court should have ruled in 

favor of the plaintiff as a matter of law, but whether the trial 

Plaintiff implies that the doctrine of independent appellate 
review of libel verdicts requires this Court to give his 
claim some kind of special attention. See Brief of Appel­
lant at 15-16. This hotion is fallacious. As the passage 
quoted in Anders' brief itself makes clear, the doctrine of 
independent review exists to make certain that libel ver­
d.icts do not impermissibly infringe on First Amendment 
freedoms. See Harte-Hanks v. Connaughton, 491 U.S. at 688; 
Bose Corp. v. Consumers Union, 466 U.S. at 510-11 ("The' 
requirement of independent appellate review . . . reflects a 
deeply held conviction that judges . . . must exercise such 
review in order to preserve the precious liberties estab­
lished and ordained by the Constitution."). That doctrine 
cannot properly be used to justify review under an especial­
ly stringent standard of a resounding jury verdict that 
itself vindicates First Amendment rights. 

- 24 -



court should have decided, on one of Newsweek's motions for a 

directed verdict, that the evidence offered by the plaintiff was 

insuffici0nt even to send the case to the jury. A fair examina­

tion of the record reveals that a reasonable jury could not have 

found actual malice by clear and convincing evidence, and thus 

that the court should have granted Newsweek's motion. The court 

certainly did not err in accepting the jury verdict that there 

was no actual malice. 

Anders' brief sets forth a lengthy and repetitive list 

of "factors" purporting to indicate that Newsweek acted with 

actual malice. See Brief of Appellant at 17-18. These factors 

can be reduced, without any distortion, to a more manageable list 

of four. First, plaintiff states that the Newsweek magazine 

reporter knew that Anders had not engaged in illegality or 

corruption. See id. at 16-17. Second, plaintiff contends that 

the article was "written according to the guidelines of a precon­

ceived story line." rd. at 17, 19. Third, plaintiff states that 

the reporter relied exclusively upon an independent source (the 

Natchez Democrat) and did not himself investigate the truth of 

°1 the published statements. See id. at 18, 20-24. Finally, 

plaintiff claims that Newsweek "chose to publish the article 

timewise so that it appeared on the newsstands one day before 

election day in Adams County." rd. at 18. Examination of these 

contentions shows that they do not support a finding of actual 

malice. 

- 25 -



Plaintiff's first claim--that Vern Smith believed 

Anders innocent of criminal wrongdoing--is true,~ but also 

irrelevant. It is irrelevant because Smith did not believe that 

the article charged Anders with illegal conduct.2U Smith testi-

fied: 

Mr. Anders, as I said, is in this article 
because he was the perfect illustration of 
what reformers, other people were talking 
about when they said that under the antiquat­
ed fee system some officials could pay them­
selves huge salaries even in counties that 
were hard strapped for money. That's the 
only point that he makes. Not that it's 
illegal. We don't say anything about it 
being illegal. 

[w]e don't say Mr. Anders is corrupt at all 
in this article. 

Plaintiff's fullest description of Smith's testjmony is that 
"prior to publishing the article in question, [Smith] knew 
that Mr. Anders was not corrupt, knew that he was not under 
arrest or indictment, and knew that he had not used taxpay­
ers' money illegally." Brief of Appellant at 16 (emphasis 
added). That description of parts of Smith's testimony is 
generally accurate. Plaintiff also states, however, that 
"the reporter testified that he knew before publishing that 
Mr. Anders did not spend taxpayers' money." Id. at 15. 
That is a distortion of Smith's testimony. Smith repeatedly 
testified that he believed (correctly) that Anders did spend 
taxpayers' money--meaning money deriving from taxpayers--but 
that the Mississippi fee system allowed Anders to do so. 
See Tr. 20, 219. 

Smith's understandjng of the article was correct: as previ­
ously noted, the article did not charge Anders with criminal 
conduct. See supra at 17-20 & nn.13-16. Even if it had 
done so, however, Smith's belief that Anders was not a 
criminal could constitute evidence of actual malice only if 
Smith hImself understood the article to accuse Anders of 
criminal behavior. As stated in the text, in the absence of 
such an understanding of the article, Smith could not have 
known the article to be false and could not have entertained 
serious doubts about its truth. 

- 26 -



Tr. 256-57, 262. Thus, Smith's belief that Anders had not en­

gaged in illegal conduct comported fully with Smith's understand­

ing of the article. In these circumstances, Smith's belief that 

Anders had not committed any crimes cannot aid in establishing 

that Smith knew the article to be false or entertained serious 

doubts about its truth. See Time, Inc. v. Pape, 401 U.S. 279, 

290-91 (1971); woods v. Evansville Press Co., 791 F.2d 480, 486-

88 (7th Cir. 1986). 

Plaintiff's second assertion--that Smith wrote the 

article to fit a preconceived story line established by Newsweek 

magazine's editors--is simply false. Smith himself initiated the 

article by submitting a story suggestion to his editors. See Tr. 

15-16. That initial story suggestion included the material about 

Anders that ultimately appeared in the article. Compare R.E. 81 

with R.E. 27. No Newsweek editor ever influenced Smith's treat­

ment of that material. The two documents to which Anders refers 

in his 'brief--one using the phrase "courthouse scamsters," the 

other containing the Yiddish word "gonifs"--had nothing to do 

with the section of the article concerning Anders. The "gonifs" 

memorandum, as noted earlier, commented on a version of the story 

that did not even include any discussion of Anders or the fee 

system. See Tr. 117, 228-29. The word "gonifs" referred to the 

county supervisors caught in Operation Pretense, who at that 

stage of the editorial process were the sole subjects of the 

story. See id. The "scamster" memorandum likewise concerned 

only the aspect of the article discussing the supervisors. See 

- 27 -



Tr. 27-31, 226. The evolution of the article, as reflected in 

Newsweek documents and as described at trial, thus contradicts 

plaintiff's notion of a preconceived story line. The reporter 

initiated the idea of discussing Anders and the fee system; no 

editor commented on how to handle this portion of the story; and 

the final article reflected almost exactly the reporter's concep-

tion of the material concerning Anders--a conception formed 

after, not before, that material was collected . 

. plaintiff's actual malice claim by no means improves 

when he focuses on Smith's decision not to obtain independent 

verification of the facts published in the Natchez Democrat. As 

noted earlier, it is axiomatic that a failure to investigate 

statements made by a source does not establish actual malice. 

See st. Amant v. Thompson, 390 U.S. at 731. As this circuit has 

stated, a libel defendant 

is required to show only that the [challenged 
statement] was made on the basis of sources 
which were not believed to be false; defama­
tion defendants will not be forced to defend, 
nor will a trial judge in a later libel case 
have to retry, the truthfulness of previous 
reports made by independent publishers. 

Rosanova v. Playboy Enter., 580 F.2d 859, 862 (5th Cir. 1978); 

see New York Times Co. v. Connor, 365 F.2d 567, 576 (5th Cir. 

1966). 

In this case, moreover, Smith had good reason to rely 

on the truthfulness of the reports in the Democrat. Smith was 

familiar with the Democrat, knew that it had a good reputation, 

and had relied on it many times in the past. See Tr. 248-49. 

- 28 -



Even more important, the critical facts published in the Democrat 

came from a public record--the income statement Anders was re-

quired by law to file with the Secretary of State's office. See 

Tr. 244-45. None of the seven or eight articles in the Democrat 

that Smith reviewed contained a denial, by Anders or anyone else, 

of the facts reported; indeed, Anders acknowledged in several 

articles the accuracy of the facts stated about his family's 

income. See Tr. 245-47.~ As Smith testified at trial: 

[The] stories referred to those numbers [on 
the income statement] again and again and I 
also read Mr. Anders' response which, in 
fact, acknowledged that these numbers as 
reprinted were correct. . . . It seemed to 
me that this was, by the time I got to 
Natchez, a pretty cut-and-dried issue, that 
there didn't seem to be any question but that 
this was all true and accurate and that there 
was no problem with what was already on the 
public record. 

Tr. 245.~ In these circumstances, Smith's decision to rely on 

Anders' brief states that the Democrat articles "contain[] a 
denial," presumably by Anders himself. See Brief of Appel­
lant at 24. This assertion is misleading. The Democrat 
articles did contain statements by Anders defending his 
conduct. For example, Anders said: "'what difference does 
it make what I do with the fee money coming to me? ... 
It's my money. I can buy groceries with it or pay house 
notes with it. I chose to give it to my daughter. '" Tr. 101 
(quoting Anders as quoted in Democrat article). But such 
statements hardly constitute a denial of the facts reported 
in the Democrat. And even if they could be construed as a 
denial, publishing in the face of a denial does not estab­
lish actual malice. See, e.g., Edwards v. National Audubon 
Soc'y, 556 F.2d 113, 121 (2d Cir.), cert. denied, 434 U.S. 
1002 (1977). 

Anders claims in his brief that "[w]hen asked if he did any 
investigation about Mr. Anders, [Smith] repl ied, 'No. '" 
Brief of Appellant at 21. The testimony at the page cited 
is Smith's response to a question whether he talked to 
Anders before writing the article. Smith responded: 

- 29 -



the Democrat articles, rather than to question Anders personally, 

in no way shows actual malice. 

Finally, the timing of the article's publication does 

not aid plaintiff's claim that Newsweek acted with actual malice. 

Plaintiff contends that the issue of Newsweek magazine containing 

the article appeared on the newsstands in Adams County one day 

(or, as stated in another section of his brief, two d3yS) before 

the election in which he was a candidate. See Brief of Appellant 

at 4, 18. The testimony at trial belies these contentions. The 

undisputed testimony was that the issue was delivered to news-

stands in Adams County during the week of August 10, 1987, about 

a week after the election. See Tr. 647-48. Subscribers in 

Natchez may have received the issue on August 4, the day of the 

election, but could not have received their subscription copy the 

day before. See Tr. 690-91. Anders himself at one point appears 

No, I had Mr. Anders' summary of his income, 
as printed in the Democrat; I also had Mr. 
Anders' response. I knew that [the 
numbers] were [accurate] because they were 
based on Mr. Anders' own filing with the 
Secretary of State's office. I also had the 
Democrat story, the six or seven Democrat 
articles, most of which had significant re­
sponse from Mr. Anders, so that it was clear 
to me that there was no question but that the 
numbers were accurate. Mr. Anders acknowl­
edged that in his remarks to the Democrat. 
And there was also a strong response to what. 
the Democrat had reported, so I didn't see 
any need to seek Mr. Anders out and try to 
wring further concessions out of him or con-
fessions. There was no bone of conten-
tion in terms of the facts. 

Tr. 163-64. 

- 30 -



to concede that Newsweek's scheduling of the article was not 

linked to the election: he states in his brief that the article 

originally "had been scheduled to be printed at an earlier date, 

but was postponed in deference to another story." Brief of 

Appellant at 21; see Tr. 38-41.~ 

There is certainly no eVidence in the record that 

either the original or the actual date of publication was intend­

ed to have any connection to the date of the election. Indeed, 

there is no evidence that anyone connected with the article even 

knew when the election was to take place. Thus, the article's 

timing cannot even be regarded as evidence of intent to injure, 

much less as evidence of actual malice.~ 

The state of the record on the actual malice issue 

makes clear that no reasonable jury could have found that News­

week either knew the article to be false or entertained serious 

doubts about its truth. The notion that, on this record, the 

trial court could have ruled in favor of the plaintiff as a 

The testimony shows that the delay occurred for routine 
reasons having nothing to do with the article's content. 
See Tr. 38-41. 

Even if the evidence had shown that the article was sched­
uled deliberately to coincide with the election-which it 
clearly d.i.d not-that would not support a finding of actual 
malice. Viewed in a light most favorable to the 
plaintiff-and at this stage the evidence must be viewed in 
a light most favorable to the defendant-such evidence could 
at most suggest an intent to damage the plaintiff's election 
prospects. But such an intent is not probative of actual 
malice. It is the publication of deliberate or "calculated 
falsehood[s)" that the actual malice standard proscribes, 
Garrison v. Louisiana, 379 U.S. at 75, not the mere publica­
tion of statements calculated to injure, see id. at 73. 

- 31 -



matter of law is nothing short of ludicrous. Newsweek had every 

reason to believe that the article was true. Newsweek did be-

lieve that the article was true, as its reporter, writer, and 

editor all testified. See .Tr. 253-56, 676-77, 702-03. Newsweek 

was entitled to a directed verdict on this issue--not the plain­

tiff.~ 

IV. The Trial Judge Did Not Abuse His Discretion in Excluding 
the Expert Testimony Offered by the plaintiff 

At trial, plaintiff sought to introduce expert testimo­

ny from Whitney Mundt to the effect that Newsweek departed from 

journalistic standards and that the jury therefore could infer 

actual malice. See R.E. 24 (statement of Dr. Mundt). After a 

lengthy voir dire examination, the trial court determined that 

Dr. Mundt did "not have sufficient expertise ... to be able to 

testify on that limited point." Tr. 312-313; see Tr. 289-303. 

T is ruling on Dr. Mundt's expertise, which Anders' brief mis-

characterizes, was well within the trial court's broad discre-

tion. Moreover, the testimony offered by plaintiff was inadmis-

sible because it would have confused the issues at trial and 

misled ·the jury. Finally, plaintiff cannot reasonably claim to 

~ Part v of Anders' brief asserts that the trial court erred 
in failing to grant his motion for a directed verdict. 
Anders claims he was entitled to a directed verdict because 
the trial testimony established that the article was false 
and defamatory and that Newsweek published it with actual 
malice. Thus, this section of Anders' brief is merely a 
rehash of his claims that the trial court should have ruled 
as a matter of law that the article was false and defamatory 
and that Newsweek acted with actual malice. Newsweek has 
demonstrated the speciousness of these claims. 

- 32 -



i 

have suffered prejudice from the exclusion of Dr. Mundt's testi­

mony, because it was offered on only one of the issues that the 

jury resolved against the plaintiff. 

Examination of Dr. Mundt revealed that he had limited 

practical journalistic experience of any kind, and that he had no 

practical knowledge of national newsmagazines. Dr. Mundt worked 

for a single year--thirty years ago--for a local newspaper called 

the Lake Char.les American Press. See Tr. 288. He had no experi-

ence at all with national newsmagazines such as Newsweek. See 

Tr. 309. In commenting on Dr. Mundt's experience, the trial 

court did not, as plaintiff suggests, draw a hard-and-fast dis­

tinction between the local and the national press. Rather, the 

court stated its concerns as follows: 

The witness ... will be testifying on a 
very limited scale; that is, whether the 
practices followed by Newsweek in this case 
deviated from the norm enou'gh so that the 
jury might use a--might use that as evidence 
of actual malice. It would appear to the. 
Court that that testimony would have to be 
very specific and that the experience should 
be very specific, preferably having had some 
actual work with national news magazine so 
that gathering of news and verification of 
the facts would be familiar to the witness. 
I have heard no testimony from the witness 
that would show that he has that knowledge. 

Tr. 304; see Tr. 305-06. ~he trial court thus questioned Dr. 

Mundt's experience and knowledge of the way in which a publica­

tion like Newsweek magazine actually operates. 

This ruling on Dr. Mundt's qualifications was well 

within the trial court's broad range of discretion. As noted by 

the Supreme Court, "the trial judge has broad discretion in the 

- 33 -



i 
.i 

matter of the admission or exclusion of expert evidence, and his 

action is to be sustained unless manifestly erroneous." Salem v. 

united States Gines Co., 370 U.S. 31, 35 (1962); see United 

States v. 41 Cases, More or Less, 420 F.2d 1126, 1130-31 (5th 

Cir. 1970) ("The expert qualification of a witness is a question 

for the trial judge, whose discretion is conclusive unless clear-

ly erroneous as a matter of law."). The trial court here re-

sponded to the paucity of Dr. Mundt's journalistic experience, 

particularly with respect to publications such as Newsweek maga­

zine. The court's concern with the nature of the publication was 

entirely proper. It is mere common sense to recognize that no 

one single set of standards, conventions, and practices applies 

to all members of the media. See, e.g., Janklow v. Newsweek, 

Inc., 788 F.2d 1300,1304 (8th Cir.) (en banc) ("[N]ational 

newsmagazines . . . are not the same as local daily news-

papers."), cert. denied, 479 U.S. 883 (1986); Bank of Oregon v. 

Independent News, Inc., 65 Or. App. 29, 670 P.2d 616, 628 (Or. 

ct. App. 1983) ("[T]he proper standard of care is that of a . 

skillful practitioner of the particular journalistic or other 

communicative school of which the defendant is a member."), 

aff'd, 298 Or. 434, 693 P.2d 35, cert. denied, 474 U.S. 826 

(1985). The trial court's conclusion that Dr. Mundt's experience 

gave him no basis upon which to give an expert opinion on the 

, practices followed by Newsweek in preparing the challenged arti-

cle was a proper exercise of the court's discretionary authority. 

- 34 -



In any event, Dr. Mundt's testimony was inadmIssible 

for an independent reason.~ The actual malice standard, as 

noted earlier, focuses on the defendant's subjective state of 

mind, not on his adherence to objective standards. See st. Amant 

v. Thompson, 390 U.S. 727, 731 (1968) ("reckless conduct is not 

measured by whether a reasonably prudent man would have pub-

lished"); Garrison v. Louisiana, 379 U.S. 64, 74, 79 (1964) 

(distinguishing actual malice standard from reasonable belief 

standard). Thus, in Brueggemeyer v. ABC, 684 F. Supp. 452, 465-

66 (N.D. Tex. 1988), the court held that expert testimony that a 

libel defendant had "failed in its newsgathering procedures to 

exercise due care" was "not probative of actual malice," that any 

arguably probative value was "substantially outweighed by the 

danger of unfair prejudice, confusion of the issues, or mislead-

Indeed, it is more accurate to say that Dr. Mundt's testimo­
ny was inadmissible for two independent reasons. Aside from 
the reason discussed in the text, plaintiff waived his right 
to offer Dr. Mundt's testimony on the subject of actual 
malice. plaintiff initially stated during discovery that 
"[a]t this time plaintiff does not anticipate that Dr. Mundt 
will testify as to the malice issue as assumed by Defen­
dant." Record on Appeal 422. In supplementing discovery, 
plaintiff indicated no change in this position. See id. 
439-41. Indeed, Dr. Mundt testified at his deposition that 
he had no basis to believe that defendant had acted with 
actual malice. Mundt Deposition (Apr. 21, 1989) 53-54. 
Suddenly (and surprisingly, given the foregoing), plaintiff 
further supplemented discovery with a letter from Dr. Mundt 
stating that he believed that defendant acted with "reckless 
disregard of the truth." R.E. 24. Inasmuch as plaintiff 
twice represented to defendant that Dr. Mundt would not 
testify on the actual malice issue, and Dr. Mundt hjmself 
testified at his deposition that he had not basis to believe 
that Newsweek had acted with actual malice, the ·trial court 
should have held that plaintiff had waived his right to have 
Dr. Mundt testify on actual malice. 

- 35 -



ing the jury," and that the testimony was therefore excludable 

under Fed. R. Evid. 403. In this case too, the admission of 

expert testimony on objective journalistic standards could have 

misled the jury into thinking that liability may be imposed based 

on a departure from objective standards of care, rather than 

actual malice.~ Dr. Mundt's testimony therefore should have 

been excluded irrespective of his lack of qualifications. 

Finally, like most of the contentions pressed by plain­

tiff, this argument addresses only one of the.various determina­

tions made by the jury. Even if the proffered expert testimony 

were relevant.to the actual malice issue and otherwise admissi-

ble, such testimony has no bearing on the separate questions 

whether the challenged article was defamatory or whether it was 

false. The jury found not only that the defendant did not act 

with actuat malice in publishing the article, but also that the 

article did not falsely defame the plaintiff. Thus, even if the 

trial court committed error in excluding Dr. Mundt's testimony, 

that error surely was harmless. 

To the extent that Dr. Mundt proposed to testify not merely 
that Newsweek departed from journalistic standards, but also 
that Newsweek acted with actual malice, his testimony was 
inadmissible for another reason. An opinion on actual 
malice itself is an opinion on a "mental element" or state 
of mind. Monitor Patriot Co. v. ~oy, 401 U.S. 265, 276 
(1971). A party's subjective state of mind is not beyond 
the comprehension of jurors, and indeed is a subject on 
which they are at least as "expert" as a witness such as Dr. 
Mundt. See Wrrld Boxing Council v. Cosell, 715 F. Supp. 
1259, 1264 (S.D.N.Y. 1989) (excluding expert testimony on 
actual malice). 

- 36 -



v. The Trial Judge Did Not Abuse His Discretion in Admitting 
Testimony as to the Effect of the Article on the plaintiff's 
Reputation 

At trial, Newsweek called three witnesses to testify 

about the effect of the challenged article on Anders' reputation 

in the community. See Tr. 637-644; 658-64. Newsweek called 

these witnesses to rebut testimony given by three witnesses for 

the plaintiff to the effect that the Newsweek magazine article 

hurt Ander~' reputation for honesty and integrity within the 

community. See Tr. 506-69. The trial court ruled that all of 

this evidence was admissible.~ 

Anders now protests the admission of testimony given by 

Newsweek's three reputation witnesses, but the basis of his 

objection is unclear. At times, Anders appears to suggest that 

all testimony concerning the effect of a publication on a plain-

tiff's reputation is inadmissible, because such testimony "inher-

ently require[s] an interpretation of the article by lay wit-

nesses." Brief of Appellant at 28. Alternatively, Anders may 

mean to argue that the particular testimony given by Newsweek's 

witnesses was improper because these witnesses offered an inter-

pretation of the article's meaning, rather than limiting their 

The court noted that counsel needed to lay a proper founda­
tion for testimony concerning the effect of the article on 
reputation by showing that "the witness knows the reputation 
of Plaintiff in the community both ,before and after the 
publication of the article." Tr. 656. 

- 37 -



testimony to the article's reputational effects. See id.~ In 

either event, Anders' argument is meritless. 

It is pure nonsense to assert that all evidence con-

cerning the effect of a publication on a plaintiff's reputation 

is inadmissible. Reputational harm is the principal measure of 

damages in a defamation suit. See, e.g., Mitchell v. Random 

House, Inc., 703 F. SUpp. 1250, 1259 n.12 (S.D. Miss. 1988), 

aff'd, 865 F.2d 664 (5th Cir. 1989). Both the plaintiff and the 

defendant therefore may introduce evidence on whether the publi­

cation caused such harm and, if so, in what amount.2U Anders 

presented such evidence: three witnesses came to the stand and 

testified that his reputation in the community was "good" prior 

to publication of the article in Newsweek magazine and "bad" 

after publication. See Tr. 511-12; 528-29; 559-60. The three 

Newsweek witnesses testified to the contrary: they stated that 

Jj} 

One sentence in Anders' brief lends itself to yet a third 
interpretation. Anders states: "[T)he Court permitted 
testimony permi t.ting lay witnesses to testify as to the 
distinctions between cert9in newspaper articles that dealt 
with the plaintiff and the Newsweek magazine article." 
Brief of Appellant at 28. Presumably, Anders is here 
complaining of Newsweek's attempt to show that any injury to 
Anders' reputation occurred principally as a result of the 
Natchez Democrat articles, rather than as a result of the 
subsequent article in Newsweek magazine. Counsel for 
Anders, however, specifically declined to object to this 
line of inquiry at trial, see Tr. 656-57, and therefore has 
waived this argument. Moreover, this line of inquiry was 
wholly proper; prior publications of alleged defamatory 
statements constitute classic evidence in mitigation. 

Indeed, a plaintiff usually must present such evidence. See 
Brewer v. Memphis Publ.ishing Co., 538 F.2d 699,702 (5th 
Cir. 1976) (" [A)wards must be supported by competent evi­
dence concerning the injury, although there need be no 
evidence which assigns an actual dollar value to injury."). 

- 38 -



the article had no discernible effect on Anders' reputation. See 

Tr. 642-43; 659; 663-64. If testimony on the reputational ef­

fects of an article is inadmissible because it "inherently re­

qUires an interpretation of the article by lay witnesses," all 

six witnesses should have been excluded. But this result would 

be absurd. Testimony about whether a publication harmed a plain­

tiff's reputation in the community is what it purports to be: a 

comment on what the community thought of the plaintiff before and 

after publication. It is not an interpretation of the meaning of 

alleged defamatory statements. 

Anders' argument thus must be more li.mited; it must be 

that Newsweek's witnesses, in addition to commenting on the 

reputational effect of the article, offered an explicit interpre­

tation of the article's meaning. But Anders nowhere quotes any 

testimony to this effect, and for good reason: the Newsweek 

witnesses never attempted or purported to explain the article to 

the jury. Indeed, it was Anders' own witnesses who offered 

testimony about the article's meaning. One of his witnesses 

testified that "this magazine[] said Odell Anders, the man that 

we trusted[,] is now a thief." Tr. 511. Another stated that the 

article in Newsweek magazine "had sandwiched all that in there 

about corruption . . . . And Newsweek hammered the corruption 

part of the article and, of course, that's the way they sell 

Newsweek, I guess." Tr. 546. Such testimony recalls several old 

adages, involving pots and kettles and glass houses. 

- 39 -



perhaps most important, if testimony about the arti-

cle's meaning crept into testimony on reputational harm--and 

Newsweek repeats that it did so only in the statements of Anders' 

witnesses--the trial court's instructions ensured that this 

seepage would cause no harm. The court told the jurors that 

their "own recollection and interpretation of the eVidence . 

controls in the case," that they were to decide whether any 

statement in the Newsweek magazine article was defamatory, and 

that they were to do so by giving "the words used . . . their 

commonly understood meaning" and "read[ing] the article as the 

ordinary average reader would read it." Tr. 745-46, 749. In 

light of these instructions, stray statements by witnesses con­

cerning their own interpretation of the article cannot reasonably 

be thought to have affected the jury's understanding of the 

article, let alone to have altered all aspects of the jury's 

verdict, including the actual malice determination. 

VI. The Trial Judge Did Not Abuse His Discretion in Admitting 
Testimony as to Facts Reported in the Article 

Lil McCollum, Fannie Campbell, and Lisa Whitam worked 

at the Chancery Clerk's office as full-time employees of the 

plaintiff. They testified, on Newsweek's behalf, that the plain-

tiff's daughters, Pamela Ferrington and Melissa Allain, worked 

only intermittently at the clerk's office--one or two mornings or 

afternoons each week, perhaps a few full days during the summer 

or Christmas holiday season. See Tr. 599-603, 615-19, 626-27. 

They also testified that their own salaries were considerably 

- 40 -



smaller than the salaries of Allain and Ferrington. See Tr. 602, 

621. Richard Hurt is the associate dean of the Mississippi 

College Law School, which Ferrington attended while she was 

receiving a salary from her father for work (purportedly) done at 

the Chancery Clerk's office. Hurt testified to the time commit­

ment involved in working toward a degree at the Law School. 

Anders now objects to the admission of all of this 

testimony on the grounds that it was irrelevant and/or prejudi-

cial. As he concedes, such evidentiary rulings are reversed 

"rarely and only after a clear showing of prejudicial abuse of 

discretion." United States v. Shaw, 701 F.2d 367, 386 (5th Cir. 

1983), cert. denied, 465 U.S. 1067 (1984); see United States v. 

Duncan, 919 F.2d 981, 985 (5th Cir. 1990). Anders cannot make 

this showing. 

As an initial matter, Newsweek presented all of this 

evidence in response to extensive testimony offered by the plain-

tiff on exactly these subjects. plaintiff's counsel repeatedly 

questioned (on direct examination) Anders himself, his wife~ and 

each of his daughters about the time they spent and the wor.kthey 

performed in the Chancery Clerk's office. See Tr. 334-43, 442-

49, 467-~9, 487-88. The essential gist of this testimony was 

that Anders overpaid his daughters, but that they did perform 

some substantial amount of work for him in the Clerk's office. 

See, e.g., Tr. 337-43, 487-88.~ Newsweek called the four wit-

Anders, for example, testified on direct examination as 
follows: 

- 41 -



nesses at issue here to sharpen Anders' own concession--that he 

overpaid his daughters--by undermining the notion that they did 

any substantial work for him. Plaintiff's counsel, in objecting 

to this testimony at trial, argued that "all of these witnesses 

will be testifying to facts that are now established in the 

record and which are nonconttoverted," noting in particular that 

"[i]t has been admitted by Anders he overpaid his daughters for 

the a~ount of work that they did." Tr. 593. Newsweek's counsel 

responded that Anders had "brought [this matter] up in controver­

sy," and that Newsweek now had a right to pursue it and establish 

a still more damaging version of the facts. Tr. 594. The trial 

court acted appropriately in ruling in favor of Newsweek. Having 

offered extensive testimony at trial on the amount of work per-

formed by his daughters, and having admitted himself that they 

did less work than they were paid for, Anders cannot now claim 

that the testimony of Newsweek's witnesses on this subject was 

either irrelevant or prejudicial. 

[I]f you are asking me if I paid Lisa, Pam, 
and Blanche according to how much work they 
did, compared to the other people[,] they 
didn't do as much work out there, and I've 
never suggested that they did. I paid them 
not only for the work they did there, I paid 
them for their love and because I love them, 
and I've said that all along. 

Tr. at 343. At the same time, however, Anders gave detailed 
testimony about the work his daughters and wife supposedly per­
formed. See Tr. 334-35, 337-38, 342. Similarly, his daughter 
Melissa testified on direct examination that she did substantial 
work in the Clerk's office, but conceded, when asked about her 
salary, that "I suppose he paid that because he was my father and 
he loved me .... " Tr. 488. 

- 42 -



Moreover, the testimony Newsweek offered would have 

been admissible even had Anders himself not raised the subject. 

The portion of the Newsweek magazine article concerning Anders 

included a statement about the amount of money he paid his daugh-

ters. See R.E. 27. The article also contained an implication 

that Anders paid them more than they had earned. See id. (noting 

that one daughter was attending law school). At no time during 

the course of this litigation did Anders stipulate that his 

defamation suit rested solely on other statements.2U Newsweek 

therefore was required to defend the truth of the published 

material relating to Anders' payments to his daughters. The four 

witnesses at issue here were crucial to that defense. 

VII. The Trial Judge Did Not Err in Refusing To Submit the Issue 
of Punitive Damages to the Jury 

plaintiff's final argument on appeal relates to the 

trial court's refusal to instruct the jury on punitive damages. 

The court ruled that Anders was not entitled to such an instruc-

tion because to recover punitive damages in a libel case, a 
, 

public official must show more than actual malice; he must show 

ill will or other egregious conduct. plaintiff claims that the 

actual malice standard, which governs liability in a public-

Anders' complaint did not specify the precise statements in 
the Newsweek magazine aLticle he believed to be false and 
defamatory. Neither did any subsequent pleading ever 
specify these statements. At all times during the litiga­
tion, Newsweek bore the burden of defending the entire 
article. 

- 43 -



-j 

official libel case, also governs the availability of punitive 

damages. See Brief of Appellant at 35-37. 

Assuming arguendo plaintiff is correct, it is difficult 

to imagine a more harmless error. The jury in this case did not 

find actual malice. It did not rule in favor of the plaintiff. 

The level of damages the plaintiff would have received if the 

jury had found actual malice and if the jury had made the other 

findi~gs necessary to return a verdict for the plaintiff should 

not occupy this Court's attention. 

In any event, the trial court's ruling on punitive 

damages was correct. Numerous courts have held that in a public-

official or public-figure libel case, the plaintiff must prove, 

in addition to actual malice, ill will or spite (customarily 

called "common-law malice") to recover an award of punitive 

damages. See, e.g., MCCoy v. Hearst Corp., 42 Cal. 3d 835,727 

P.2d 711, 231 Cal. Rptr. 518 (1986) (in bank), cert. denied, 481 

U.S. 1041 (1987); DiSalle v. P.G. Publishing Co., 544 A.2d 1345 

(Pa. Super. ct. 1988), appeal denied, 521 Pa. 620, 557 A.2d 724, 

cert. denied, 109 S.ct. 3216 (1989); Hodgins v. Times Herald Co., 

169 Mich. App. 245, 425 N.W.2d 522 (Mich. ct. App. 1988), appeal 

denied, 432 Mich. 895 (1989). These courts have understood that 

a plaintiff should receive punitive damages only if he exceeds 

the basic showing required for liability. Because Anders offered 

no evidence of common-law malice, he was not entitled to an 

instruction on punitive damages. 

- 44 -



CONCLUSION 

This libel case is uncommon. Most libel cases never 

get to a jury. See, e.g., Franklin, Suing Media for Libel, 1981 

Am. B. Found. Res. J. 795, 802-03. when a libel claim is sent to 

a jury, the verdict returned is more often than not for the 

plaintiff. Id. at 804. Thus, in reviewing jury verdicts in 

libel cases, appellate courts usually are in the position of 

carefully inspecting the evidence to make certain that the defen­

dant's First Amendment rights have not been infringed. Here, the 

exercise of that weighty constitutional responsibility is un­

necessary--because in this case a jury carefully inspected the 

evidence and reached the result that the facts commanded. The 

jury got this case right on all counts. The Newsweek magazine 

article was not defamatory; it was not false; and it was not 
. 

published with actual malice. The judgment should be affirmed. 

Respectfully submitted, 

THOMAS, PRICE, ALSTON, 
JONES & DAVIS 

BY~ 4. ~fwt ,1;1;. 
~.lstrC Jr. leg 
Terryl K. Rushing 

121 North State Street 
Post Office Drawer 1532 
Jackson, Mississippi 39215-1532 
(601) 948-6882 

WILLIAMS & CONNOLLY 

Elena Kagan 

- 45 -



OF COUNSEL: 

Tina A. Ravitz, Esquire 

839 17th street, N.W. 
Washington, D.C. 20006 
(202) 331-5010 

ATTORNEYS FOR APPELLEE/CROSS­
APPELLANT NEWSWEEK, INC. 

Vice President and Chief Counsel 
Newsweek, Inc. 
444 Madison Avenue 
New York, New York 10022-6999 
(212) 350-4710 

- 46 -



CERTIFICATE OF SERVICE 

I hereby certify that on this 8th day of May, 1991, 

two copies of the foregoing BRIEF FOR APPELLEE/CROSS-APPELLANT 

and RECORD EXCERPTS FOR APPELLEE/CROSS-APPELLANT were mailed 

first-class, postage prepaid to: 

John E. Mulhearn, Jr., Esquire 
Mulhearn & Mulhearn 
202 South Wall street 
P. O. Box 967 
Natchez, Mississippi 39120 


	DC - Box 008 - Folder 010

